
Ingeborg Barth Vedøy (stipendiat), Sigmund Alfred Anderssen, Hege Tjomsland og Knut Skulberg
Effekten av fysisk aktivitet for unges fysiske helse er godt dokumentert. I økende grad indikerer også forskning at fysisk aktivitet kan ha positiv effekt på psykisk helse og skoleprestasjoner. Det mangler imidlertid longitudinell forskning som utforsker disse sammenhengene blant elever på ungdomstrinnet i Norge. Det er også behov for studier som ser på potensielle forklaringmekanismer for disse sammenhengene, både på skolenivå og på individnivå. Denne arbeidspakken ønsker å undersøke hvordan fysisk aktivitet kan være relatert til psykisk helse og skoleprestasjoner, og hvilken rolle skolen har i dette.
Prosjektet skal følge elever fra 11 skoler årlig fra 8. klasse til og med 10. klasse. Et nettbasert spørreskjema vil bli brukt for å innhente data om ungdommers liv; for eksempel knyttet til helse og helseplager, psykisk helse, skole og læringsmiljø, fritidsaktiviteter og relasjoner til familie og venner. Videre vil fysisk aktivitetsnivå bli målt objektivt ved bruk av akselerometre. Antropometriske variabler (høyde, vekt og midjemål) måles objektivt av trent personell. Elevenes karakterutskrifter innhentes som mål på skoleprestasjoner.